Jött egy busz fiatal alkotókkal

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Filmes körökben azokat a rövidfilmeket, melyeket egy téma, egy motívum vagy bármilyen elem összeköt és füzérbe rendez, "buszfilmnek" szokás nevezni. Így lett Bodó Viktor és Budai György producerek vállakozásának Jött egy busz a címe: minthogy fiatal rendezőket kértek fel egy-egy 20 perces munka elkészítésére. Összekötő elemnek a BKV 78-as buszjáratát választották.

Az épp zajló Filmszemléből is kitűnik, hogy a fiatal filmes generáció jóval több tehetséges és egyéni látásmódú alkotóból áll, mint ahányan ebben a vállalkozásban részt vettek, de talán Török Ferenc, Schilling Árpád, Pálfi György, Mundruczó Kornél és Bodó Viktor neve az, amely már ismerős és kedvelt lehet a közönség körében. Az elmúlt 1-2 évben mindannyian bemutatkoztak első komolyabb filmjükkel - és többen díjakat söpörtek be vele.

Forrás: Nextreme filmSchilling Árpád két évvel ezelőtt a Nexxt című filmmel debütált, melyet a saját maga által rendezett színházi előadásból adaptált. Második filmes munkája a No Comment című epizód, mely a szkeccsfilm nyitódarabja. A tagolt beszédet nélkülöző rövidfilm főhőse egy fiatal fiú, aki már nem fér fel a bulizó tömeggel megtömött buszra. Hagyja hát elmenni, és csak később veszi észre, hogy egy vadul szeretkező pár mellette kötött ki a megállóban. De mielőtt az aktus beteljesedne, a pár férfi tagja epilepsziás rohamot, a lány pedig hisztigörcsöt kap. Míg a főhős megmenti a helyzetet, képzeletben elrepíti a lányt a türkizkék Adriára, ahol meztelenül lubickolnak. A No Comment lenyűgöző képi világa (Erdély Mátyás felel érte), jól válogatott szereplői (Michelle Wild és Nagy Viktor) és erős atmoszférája kiváló felütést ad a filmnek.

A második opuszt jegyző Török Ferenc jó előre szólt, hogy senki se számítson valamiféle Moszkva tér-utánérzésre. A Cipők című epizód szintén szó nélkül meséli el a történetet, elsősorban a szereplők lábára koncentrálva. Fülledt augusztusi napon játszódik a Keleti pályaudvar koszlott betonrengetegében, izzadságtól bűzös levegőt árasztva. A hangulatot ugyan sikerült megragadnia, de a három főhősnő (Pelsőczi Réka, Parti Nóra, és Egri Kati) útjának kereszteződése nem mond el sokat.

Forrás: Nextreme filmPálfi György szerint nemcsak Amerikában léteznek szuperhősök, hanem Magyarországon is. New Yorkban Superman, Budapesten Táltosember, de egyformán kettős életet élnek: éjszaka felöltik jelmezüket, és bajba került emberek megmentésével nyugtatják meg a lelkiismeretüket. Pálfi a buszokat gyártó Ikarusból merített ihletet: a görög mítoszból ismert Ikarus apja, Daidalos (aki mára Daede Lászlóra magyarosított) sosem heverte ki fia elvesztését, és most bosszút akar állni a Napon. Hold (Daeda) és Nap (Táltosember) tehát összecsapnak, aminek egy éjszakai busz ártatlan utasai esnek áldozatul. A paródiába hajló fantáziatörténet tálalása szinte tökéletes: Pálfi György eredeti ötleteihez magas színvonalú kivitelezés társul. A képet ezúttal is - mint a Hukkle esetében - Pohárnok Gergely készítette, és legalább ilyen fontos munkát végeztek a trükk-szakemberek. A Táltosember sziporkázó, szórakoztató és profi produkció - ki is lóg a többi film közül.

Bodó Viktor kreatív (executive?) producerként állt a többiek mögött, és saját epizódot is rendezett. Az ő buszjárata a Gutenberg tér felé visz minket, ahol sokféle csodabogár éli az életét, akárcsak az olasz városok terecskéin. A Negyedóra című filmben felbukkanó figurák eleinte még valóban eredetiek (különösen Gazsó György karaktere), ám a történet előrehaladtával egyre közhelyesebbek (különösen a szerelmi és családi drámák párperces felfestése). Bodó Viktor így észrevétlenül átcsúszik abszurdból szentimentálisba, és elveszíti eredetiségét.

Forrás: Nextreme FilmMundruczó Kornél operafilmet rendezett, vagyis állandó alkotótársai (Petrányi Viktória és Zsótér Sándor) mellé Tallér Zsófia zeneszerzőt is szerződtette. A szkeccsfilm utolsó alkotása egy buszbalesettel nyit, amelyben már ismerős szereplők véres állapotban bukkannak fel. A dokumentarista kezdőképek után egy másik dimenzióba kerül a történet: felcsendülnek az első akkordok, és a sérültek énekelni kezdenek. A kortárs opera meglepő ugyan, de első látásra (hallásra) fogyaszthatatlan is: a végén még mindig nem érti az ember, hogy mitől Szent Johanna az epizód címe.

A rövidfilmeket Igor Lazin animációs jelenetei fűzik össze, amik szintén önálló elemei a Jött egy busz-nak. A (Radiohead, Coldplay, Morcheeba) videoklipekből ismert technikával készültek: papírmasé városban papírmasé busz hajtat, benne kétdimenziós emberek utaznak. Narrátora és történetei, valamint Jancsó Miklós fel-felbukkanó arca azonban olykor valóságosabbnak tetszik, mint amit a néző előtte, utána láthat.

Gy. D.