Vettel erőből lenyomta a Mercedeseket Szepangban

Események

Malaysian Grand Prix 2015 2015 Motor Sports forma1 f1
Formula One - F1 - Malaysian Grand Prix 2015 - Sepang International Circuit, Kuala Lumpur, Malaysia - 29/3/15 Ferrari's Sebastian Vettel celebrates winning the Malaysian Grand Prix Reuters / Olivia Harris Livepic
Vágólapra másolva!
Pont ez kellett a Forma-1-nek: a Ferrari ügyes taktikájára is szükség volt hozzá, de Hamilton és Rosberg nem tudott mi kezdeni Vettellel az elképesztően fordulatos Malajziai Nagydíjon. És még csak nem is esett.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

„Hölgyeim és uraim, a Ferrari visszatért!" – lelkendezett az interjúkat készítő Eddie Jordan az elképesztően izgalmas, előzésekkel, incidensekkel és stratégiai macska-egér játékkal telített Malajziai Nagydíj után, amelyen Sebastian Vettel erőből legyőzte a Mercedeseket, igazolva a csapat már pénteken látott hosszú etapos tempóját. A Ferrari másik versenyzője, Kimi Räikkönen a rajtnál kapott defekt után visszakapaszkodott a 4. helyre, beférkőzve az időmérőn elkövetett hibájukat a versenyen kijavító Williamsek elé. Míg a Red Bull szenvedett, a 17 éves Max Verstappen a 7. helyen végezve minden idők legfiatalabb pontszerzője lett.

Vettel tiszta küzdelemben győzte le a Mercedeseket Szepangban - katt a galériához! Forrás: AFP/Mohd Rasfan

Nico Rosberg a két héttel ezelőtti melbourne-i idénynyitó után azt mondta, szeretné, ha a Ferrari megszorongatná őket, de aligha hitte, hogy ez ennyire hamar bekövetkezik. A maranellói istálló 222. győzelmétől, amely az első volt a 2013-as Spanyol Nagydíj óta, láthatóan mindenki elérzékenyült; a technikai igazgatójuk, James Allison a könnyeivel küszködve állt a kamerák elé, elismerve, hogy nemcsak olaszul, hanem angolul is nehezen találja a szavakat. „Minden csapat keményen dolgozik, de a Ferrari ezt úgy teszi, hogy a múltja és az olasz szurkolók elvárásai nyomják a vállát" – mondta. „Odahaza ezer ember dolgozik iszonyatosan keményen azért, hogy képesek legyünk erre."

A Ferrari jól manőverezett

Vettel győzelméhez a Ferrari stratégiája és a gumik menedzselése jelentette a kulcsot. A német versenyző kicsit gyengébben rajtolt a Mercedeseknél, és az első kanyarban majdnem összekoccant Rosberggel, de sikerült megtartania a 2. helyet. A fordulópont akkor jött el, amikor a 4. körben beküldték a Safety Cart a túl optimista előzési kísérlete során a célegyenes végén kipördülő Marcus Ericsson miatt: míg a Mercedesek kiálltak a bokszba, és a kemény gumikra váltottak, a Ferrarinak megvolt az önbizalma ahhoz, hogy kitartson a két kiállásos stratégia mellett. Vettel a pályán maradva átvette a vezetést, és az újraindítást követően meglógott az üldözőitől, akiket Nico Hülkenberg feltartott a Force Indiával.

Hamilton és Rosberg a kerékcseréjük miatt a 6-7. helyen folytatták a küzdelmet, és mire a 11. körben felzárkózott a 2. helyre, a brit már 9,8 másodpercre volt Vetteltől. Aki a 17. körben állt ki először a bokszba, és a küzdelmet a 3. helyen folytatva a frissebb gumikon Rosberget, majd Hamiltont is utolérte és megelőzte. Amikor a Mercedesnél rájöttek, hogy ugyanolyan stratégiával nem verhetik meg a Ferrarit, visszaváltottak három kiállásra: Hamiltonnak az utolsót követően 14 másodperces különbséget kellett volna ledolgoznia a fennmaradó 15 kör alatt, de csupán 4-gyel került közelebb Vettelhez.

A Ferrari a stratégiát is tökéletesen csinálta - katt a galériához! Forrás: REUTERS/Olivia Harris

„Sebastian tegnap, az időmérőn táncba vitte az autót, és a rajtrácson kiharcolt 2. helye tette lehetővé ezt az eredményt" – mondta Allison. „A verseny elején megvolt az önbizalmunk ahhoz, hogy sokáig kitoljuk az első kerékcserénket." A kiugróan magas, 53-61 fokos aszfalton a Ferrari sokkal jobban használta a gumikat a Mercedesnél, és a várakozásokkal ellentétben a kemény keverékkel sem gyűlt meg a bajuk.

„Egyenes küzdelemben győztük le őket, úgyhogy különleges nap ez. Ezért érzékenyültem el ennyire" – mondta a dobogón a 40. győzelmét arató Vettel, aki a leintés után eksztázisban ordította a rádióba, hogy „grazie, grazie, grazie molto, dai Ferrari!" A német versenyző hozzátette, hogy „amikor kinyílt előttem Maranello kapuja, egy álmom vált valóra. Legutóbb kisfiúként jártam ott, és a kerítésen át Michael Schumachert bámultam, most pedig én vezethetem a piros autót." Vettel sikere bizonyos értelemben hasonló volt, mint amikor a mentora az 1998-as Argentin Nagydíjon meglepetésgyőzelmet aratott a Ferrarival az akkori Ezüstnyilak, a McLarenek ellen.

Räikkönennek azonban ismét nem volt jó napja: a rajtnál három pozíciót vesztett, aztán az utolsó kanyarban Felipe Nasr kiszúrta a balhátsó kerekét, és egy teljes kört meg kellett tennie a felnin, mire beérhetett a bokszba. Közben megsérült az autója, s bár a Safety Carnak is köszönhetően végül visszatornázta magát a 4. helyre, a tempója végig nagyon elmaradt a dobogósokétól. „Pocsék hétvégénk volt, egy csomó csapás ért minket, és a defekt miatt megsérült a padló is. Ez volt a maximum" – mondta lehangoltan. „A hőség valószínűleg segített nekünk, de tényleg egyre erősebbek vagyunk."

A Mercedes nem volt elég gyors

Noha az egykörös tempójuk továbbra is jobb volt, a Mercedes három kiállással sem tudott lényegesen jobb időket futni, mint a csak kétszer kereket cserélő Vettel. A csapatnál éppen ezért nem hiszik, hogy stratégiai vereséget szenvedtek el Szepangban. „Vettel és a Ferrari egyszerűen gyorsabb volt" – ismerte el Niki Lauda, és Toto Wolff is úgy vélte, a Malajziai Nagydíj ébresztő volt a Mercedes számára. „Senki nem számíthat arra, hogy örökké nyerni fog. Sebastian teljesen megérdemelte ezt a győzelmet, ez jó nap az F1-nek" – vélte. „Sebastian fantasztikus tempót diktált a két közepes szett gumiján. Nem vagyok benne biztos, hogy képesek lettünk volna arra, amire ő."

Hamilton a verseny alatt többször elégedetlenkedett a rádión, különösen, amikor észrevette, hogy az utolsó etapra a lassabb kemény gumikat kapta meg. A mérnöke azonban közölte vele, hogy csak abból maradt új szett, és Hamilton utólag nem is tűnt túl csalódottnak, noha meglepődött, amikor megmondták neki, hogy Vettel csak 3 pontra van tőle az összetettben.

A Mercedesek háromszor cseréltek kereket, Vettel csak kétszer - katt a galériához! Forrás: AFP/Greg Baker

„A 2. hely sohasem igazi csalódás. Nem vagyok túlságosan elkeseredve" – jelentette ki. „Megtettem mindent, amit lehetett, és a sportnak jót tesz, ha valaki más is nyer. Nem tudom, hogy követtünk-e el valamilyen hibát. Már a verseny előtt az volt a tervünk, hogy kiállunk a bokszba, ha beküldik a Safety Cart. Majd csak a mérnökökkel való egyeztetést követően fogom tudni, hogy csinálhattuk-e volna másképp."

Rosberg máshogy sakkozott a gumikkal, mint Hamilton, és a közepes keverékkel meg is közelítette csapattársát a hajrában, de egy pillanatra sem tűnt esélyesnek a győzelemre. „Csak annyit mondhatok, hogy a Ferrari beszállt a játékba. A stratégia részleteiről nem tudok nyilatkozni, mert elég bonyolult volt a helyzet" – ismerte el. Alacsonyabb pályahőmérséklet mellett a Mercedest továbbra is nehéz lehet megverni, de mostantól tényleg oda kell figyelniük a Ferrarira.

Csata csata hátán

Ám a Malajziai Nagydíjon nemcsak a győzelemért zajlott ádáz harc, hanem a középmezőnyben is, ahol szinte minden körben láthattunk egy előzést. Az utolsót Valtteri Bottas hajtotta végre a csapattársán, Felipe Massán, elrabolva tőle az 5. helyet Räikkönen mögött. A bokszban ugyan mindkét versenyzőjük időt vesztett a kerekekkel kapcsolatos probléma miatt, a Williams azonban amúgy is sokkal lassabb volt a Ferrarinál.

„Egyszerűen nem volt meg a tempónk. Reméltem, hogy közelebb leszünk a Ferrarihoz, de esélyünk sem volt tartani velük a lépést" – ismerte el Bottas. „Meglepően gyorsak, különösen versenykörülmények között." Massa úgy érezte, Bottas az utolsó kerékcseréje során elbukott 2 másodperc miatt tudott túl közel kerülni hozzá.

Max Verstappen tinédzserként is éretten versenyezve kaparintotta meg a 7. helyet, csak egyetlen hibát követve el, amikor kicsúszott a bokszbejárathoz közeledve. Viszont több kerék-kerék elleni párharcot is higgadtan csinált végig, és a 49. körben a pályán előzte meg csapattársát, Carlos Sainzot. „Az első pár kör nagyon nehéz volt, a fékekkel és a közepes gumikon rettenetesen szenvedtem, ezért korán a keményekre váltottam" – mondta. „Utána minden sokkal jobban ment."

A rajtnál Ricciardo feljött a 4. helyre, de a Red Bull napja utána rosszra fordult - katt a galériához! Forrás: AFP/Manan Vatsyayana

A Verstappennél a bokszba eggyel kevesebbszer, csak kétszer kiálló Sainz 8. lett, így mindkét Toro Rosso megelőzte mindkét Red Bullt: Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo csak az utolsó pontokat tudta összekaparni nagynehezen. Ők ketten főleg egymással harcoltak, és annak ellenére Kvjat végzett előrébb közülük, hogy Nico Hülkenberg egyszer kiforgatta egy, csak félig befejezett előzési kísérlet közben.

„Az első körben megsérült az első szárnyam. Először úgy éreztem, nem számított sokat, de miután a Safety Car kiment, egyre rosszabb lett a helyzet. Sokan könnyen megelőztek, esélyünk sem volt tartani velük a lépést" – magyarázta Ricciardo. „Vegyes érzéseim voltak, amikor Seb lekörözött. Örülök, hogy megtette, amiről sokan azt hitték, hogy nem képes rá, de ez a mi szenvedésünket csak fokozta."

A Red Bull főnöke is szívesebben beszélt Vettel győzelméről, mint a saját versenyükről. „Már rengetegszer láttuk, hogy mire képes, ha egyszer megszerzi a vezetést" – mondta Christian Horner. „Újra a régi, visszanyerte az önbizalmát. Remélhetőleg hamarosan meg tudjuk szorongatni egy kicsit."

A McLarenek kiestek

Hiába erősödtek tavaly óta, a Lotusok Melbourne után Szepangból is pont nélkül távoztak: Pastor Maldonadót, aki 10 másodperces büntetést kapott, ironikus módon a Mercedes motor hibája vonta ki a forgalomból, Romain Grosjean pedig hiába haladt a 3. helyen a Safety Car mögött, végül csak 11. lett. Ezúttal a Sauberek sem brillíroztak, Ericsson kipördülését követően Felipe Nasr nem tudott beleszólni a pontszerzők küzdelmébe, a Force Indiának pedig mindkét versenyzőjét megbüntették egy-egy ütközés miatt.

Ericsson csalódottan távozik a kicsúszása után - katt a galériához! Forrás: REUTERS/Olivia Harris

A Manor részéről csak Roberto Merhi jutott el a rajtrácsig, de neki sikerült célba is érnie, jóllehet, 3 körös hátrányban. A McLarennél viszont ezúttal egyik pilóta sem láthatta meg a kockás zászlót: Fernando Alonsót az ERS túlmelegedése miatt már a 21. körben behívták a bokszba, míg Jenson Buttont végül a turbó hibája kényszerítette a garázsba végleg.

„Az autónk a kiesésemig a vártnál jobban ment" – bizakodott mégis Alonso. „Tartani tudtam a lépést a mezőnnyel, sőt a kerékcsere előtt még közeledtem is a Red Bullokhoz, ami kellemes meglepetés volt. Ha így folytatjuk, hamarosan sikeresek leszünk."