Vágólapra másolva!
Pénteken a Mercedes szerint is az övék volt a leggyorsabb autó. Este hiába nincs forróság, Vettelnek vagy Räikkönennek a Bahreini Nagydíjon komoly esélye lehet a győzelemre.

Mekkorát fordult a világ egyetlen év alatt! Amikor a Forma-1 mezőnye tavaly Bahreinbe látogatott, a Ferrari még sokkban volt attól a traumától, hogy nem sikerült kihasználniuk az új motorformula által kínált tiszta lapot. Luca di Montezemolo, az olasz cég akkori, azóta már leváltott elnöke kifejezetten azért utazott Szahírba, hogy Bernie Ecclestone-nal szövetkezve keresztes háborút indítson az autóversenyzőket „taxisofőrré" leminősítő szabályok, mindenekelőtt az állandó üzemanyagspórolás ellen. Ám ahogy nyilvánvalóvá vált, hogy a Bahreini Nagydíj az utóbbi évek egyik legizgalmasabb versenye lesz, csak épp nem a Ferrari jóvoltából, Montezemolo a leintést meg sem várva észrevétlenül kisurrant a paddock kapuján, és a mondókáját eltette későbbre.

Ehhez képest a Ferrari most a mezőny második legerősebb csapata, lényegében az egyetlen, amely harcba szállhat a Mercedesszel. Igaz, hogy ehhez egyelőre kifejezetten hozzájuk passzoló körülményekre van szükség, de mind nyilvánvalóbb, hogy nemcsak Malajziában voltak rendkívül ütőképesek, ahol a forróság kiemelte az előnyüket a gumik menedzselése terén. „Kínában is hűvös volt, szerintem mégsem tűntünk lassúnak" – jegyezte meg Sebastian Vettel.

Ha Räikkönen összeszedné magát az időmérőn, a győzelemre is lehetne esélye - katt a galériához! Forrás: AFP/Fayez Nureldine

Valóban, lassúnak nem tűntek, de azért olyan gyorsnak sem, mint amilyenek Szepangban voltak. A Bahreini Nagydíj pénteki edzésnapján sem szökött az egekbe a hőmérő már csak képzeletbeli higanyszála – különösen este nem –, a Ferrari mégis megint feltűnően veszélyesnek mutatkozott. Elképzelhető, hogy a formájuk nem annyira a hőmérséklettől függ, hanem inkább azokon a pályákon lesznek erősek, ahol Kínával ellentétben nem az első, hanem a hátsó gumik tapadása és kopása határolja be a tempót – ez Malajziára és Bahreinre is érvényes.

Amikor helyi idő szerint 18 órakor, éppen a naplemente magasságában megkezdődött a második tréning, a levegő még 30, az aszfalt pedig 36 fokos volt, de a következő másfél órában mindkettő 4 fokkal csökkent. Mivel az időmérőt és a versenyt ugyanebben az időpontban fogják megrendezni, ráadásul a szél által ráfújt homok miatt az aszfalt állapota más helyszínekhez képest kevésbé javul majd, ezek a körülmények szombatra és vasárnapra is reprezentatívnak számítanak. „Igaz, holnapra kilátásba helyeztek egy homokvihart, ami senkinek nem lenne jó, természetesen a gumiknak sem!" – figyelmeztetett a Pirelli sportprogramjának főnöke, Paul Hembery.

Az időmérőn a Mercedes a favorit

Bár a versenyzők egy mért körös tempóját a péntek esti edzés alapján nehéz megítélni, mert gyakorlatilag az összes éllovas hibázott az időmérő-szimulációja során – beleértve a Ferrari párosát, valamint Lewis Hamiltont és Valtteri Bottast –, az továbbra is meglepő lenne, ha szombat este bárki le tudná győzni a Mercedest. Kimi Räikkönen a lágy gumikon teljesített második körében érte el a legjobb idejét, Sebastian Vettel pedig a mérnöke szerint fél másodpercet vesztett az utolsó kanyarban kisodródva, de így is csak 6 tizeddel maradt le az élen végző Nico Rosbergtől. Ám amint éppen ő mutatott rá, „tudjuk, hogy a Mercedes az időmérőre feljebb szokta tekerni a motorját", ezért hacsak Hamilton és Rosberg nem hibázik, alapesetben ismét meg kell szerezniük az első két rajtkockát.

A verseny azonban, ahogy Malajziában is volt, már egy másik történet. „Este kiderült, hogy egy mért körön megint nagyon gyorsak vagyunk, a hosszú etapokon viszont a Ferrari borzasztóan veszélyes" – mondta Nico Rosberg. „Tényleg komoly tempójuk van, úgy tűnik, valódi fenyegetést jelentenek ránk." A főnöke, Toto Wolff pedig egyenesen azt állította, "ezen az edzésen a Ferrari volt a leggyorsabb autó. Nagyon jó és kiegyensúlyozott köridőket értek el."

A Mercedes ugyanabból jutott erre a következtetésre, amiből mi: a versenyszimulációkból, a hosszú etapok során ugyanis a Ferrari az idén először nem egyszerűen egy szinten volt a Mercedesszel, hanem jelentősen gyorsabbnak is bizonyult. A tempójuk még az üzemanyagszinteket illető szokásos kérdőjelekkel együtt is feltűnően meggyőző volt.

Pár versenyző köridejei a lágy gumikon teljesített hosszú etapjukban (X: kör, Y: köridő). Vettelé különösen gyors és egyenletes volt, Rosberg egyszer sem ment jobb kört a Ferrariknál Forrás: Farkas Péter (Origo)

A mezőny döntő többsége a lágy gumikon tette meg a leghosszabb etapját. Mivel a Mercedes megosztotta a stratégiáját a pilótái között, Hamilton pont nem tartozott közéjük, Rosberg viszont igen: ő konkrétan mindenkinél több, 14 kört teljesített egyhuzamban. Az autójában tehát kétségkívül több benzin lehetett, mint a csak 8 körös etapot lebonyolító Ferrarikban, bár ez nem szükségszerű. Ha mindenkinek az első 5, a mintába beleillő – nem kiugróan lassú – körét vesszük alapul, Vettel és Räikkönen egymáshoz képest öt századon belüli átlagot ért el, Rosberg viszont nem kevesebb, mint fél másodperccel lassabb volt náluk. Az első 8 kör közül egyetlen egy sem akadt, amelyben gyorsabb lett volna valamelyik Ferrarinál: míg Vettel az összeset 1:38/39 alatt teljesítette, ő a 4. körétől kezdve nem fért be 1:40 alá, de az is igaz, hogy a gumikat ezúttal nem koptatta durvábban. A Mercedesnél Malajzia után külön energiát fordítottak rá, hogy az autójuk kíméletesebben bánjon a hátsókkal.

Körátlagok
(Az első 5 „rendes" köré a lágy gumikon)

1. Vettel 1:39.336
2. Räikkönen 1:39.389
3. Rosberg 1:39.868
4. Bottas 1:40.278
5. Massa 1:40.370
6. Ricciardo 1:40.424
7. Kvjat 1:40.871
8. Sainz 1:41.189
...Alonso 1:41.580

A Williamsek gyanúsan közel voltak Rosberghez, ami azt sugallja, hogy a Mercedes potenciálisan tényleg gyorsabb lehet még pár tizeddel, de ez is csak nagyjából a Ferrari szintjére hozza őket. Ráadásul Räikkönen a szuper köridők dacára elégedetlenkedett, és már a rádión arra panaszkodott, hogy az egyébként ártatlannak tűnő 2-es kanyarból nehezen tud kigyorsítani. „Szerintem nem állunk olyan jól, mint szeretnénk" – nyilatkozta, bevallottan még azelőtt, hogy átnézte volna a köridőket. Utána talán közelebb került a véleménye Vetteléhez, aki a győzelmet is elérhetőnek tartotta, jóllehet, megjegyezte: „A Mercedes csomagja még mindig nagyon erős, az előnyük nem párolog el csak úgy. Az is komoly siker lesz, ha ezen a hétvégén megint közelebb kerülünk hozzájuk."

Esti életkép a bahreini paddockból. Az időmérő és a verseny helyi idő szerint este 6-kor, nagyjából naplementekor kezdődik - katt a galériához! Forrás: Daimler

Räikkönen versenytempója már az előző két alkalommal, Kínában és Malajziában hasonló volt a Vetteléhez. Ő is tudja, hogy ha a pontszám terén sem akar végzetesen lemaradni, ki kell küszöbölnie az időmérőkön elkövetett hibáit, de a jelek szerint hiába fekszik neki az SF15-T, egy mért körben még nincs kibékülve vele. „Az autó a határon néha túl ingerlékennyé válik" – mondta csütörtökön. „Valamit csinálnunk kell, hogy kicsit jobban tolerálja az apró hibákat." Ha ezt sikerülne megoldania, Räikkönen – aki szerződéshosszabbítás előtt áll, és a Ferrari-főnök, Maurizio Arrivabene éppen pénteken jegyezte meg, hogy elégedett vele, de azért igyekeznie kell – újra esélyes lehetne a győzelmekre is, különösen egy olyan pályán, mint a bahreini, amely hagyományosan passzol hozzá. Addig az időmérőkön eddig magabiztosabb Vettel indul helyzeti előnyből, feltéve persze, hogy nem kap rajtbüntetést a péntek esti, feltételezett veszélyes kiengedés miatt.

Nincs nagy stratégiai mozgástér

A Ferrari ugyanakkor a biztató tempója ellenére abból a szempontból kevésbé van kedvező helyzetben Malajziához képest, hogy a Bahreini Nagydíj a kínaihoz hasonlóan sima kétkiállásos versenynek ígérkezik, ráadásul a lágy és a közepes keverék között eleinte itt is nagy, 2-2,5 másodperc a különbség. Sanghajban az utóbbin szenvedtek kissé – különösen Vettel –, abból pedig péntek este nem kaptunk ízelítőt, hogy Bahreinben ugyanígy lesz-e. Az élboly tagjai közül csak Hamilton tett meg hosszú etapot a közepes Pirelliken, és az átlaga 7 tizeddel volt gyengébb, mint Rosbergé a lágyakon. Ő úgy vélte, „a látottak alapján a gumik frontján a malajziainál kevésbé lesz durva a helyzet, a szepangihoz képest mindenképpen jobb helyzetben vagyunk."

A Mercedesen belül Hamilton egyre nagyobb fölénybe kerül - katt a galériához! Forrás: Daimler

Rosbergen egyre nagyobb a nyomás, hogy megállítsa a csapattársa menetelését, ami idővel csak még nehezebb lesz. A küzdelmük szempontjából tavaly ez volt az egyik sorsdöntő verseny, mert Hamilton a kemény védekezésével itt nyilvánította ki először, hogy reménytelennek látszó körülmények között sem hajlandó meghátrálni. Rosberg ezért a napokban újra tanulmányozta az akkori felvételeket. „Bizonyos dolgokat csinálhattam volna másképp, hogy megnyerjem a futamot. Most remélhetőleg lesz alkalmam visszavágni" – mondta. Ehhez azonban nem ártana lenyomnia végre Hamiltont az időmérőn, ha ugyanis megint a 2. helyen találja magát, és a Ferrari veszélyesen gyors lesz, a Mercedes őt szoríthatja a háttérbe a győzelem kedvéért.

„Már két fordulóval ezelőtt, Malajziában is fontos lett volna megfordítani a helyzetet" – mutatott rá Rosberg. „Semmi nem változott. Minden verseny egyformán fontos. 17 pont a hátrányom, ez tény."

A Renault retteghet

Ami a többieket illeti, a Williams ismét légüres térben mozog a Mercedes és a Ferrari mögött. A Red Bull versenytempója, legalábbis Daniel Ricciardóval, pénteken ismét közel volt az övékhez, csakhogy ez vasárnapra már Kínában sem realizálódott. Ráadásul a Renault technikai igazgatója, Rob White elismerte, hogy a motorszállító mind a négy autóját a kiesés veszélye fenyegeti, mert arra a hibára, amely Max Verstappent a múlt hétvégén kivonta a forgalomból, Danyiil Kvjatéval ellentétben nem számítottak, és nem volt idejük megoldást találni rá. „Ilyen kevés megtett kilométerrel nem voltunk ilyesmire felkészülve" – mondta White. „Az idő rövidsége miatt most is változatlan specifikációjú motorokat kell használnunk."

A McLaren továbbra is csak a többiek kiesése árán kaparhat össze pontokat - katt a galériához! Forrás: McLaren

Hogy ki profitálhat abból, ha sok lesz a kieső? Mindenekelőtt a Force India és a Sauber, de akár a McLaren is. Jenson Buttonnak pénteken finoman szólva felejthető napja volt, hiszen az autója délután és este is megállt, Fernando Alonso hosszú etapos köridejei a lágy gumikon viszont 4 tizedre voltak Carlos Sainzétól. Ettől függetlenül ő maga figyelmeztetett rá, hogy „az első edzésnapon már Kínában is tűrhető teljesítményt nyújtottunk, szombaton viszont kevésbé, mert pénteken sokan magasabb üzemanyagszinttel köröztek, mint mi." A McLaren éppen ezért megint nehéz időmérőre készül, és egyébként is azt mondják, hogy a legközelebbi látványos előrelépés csak Barcelonában várható a részükről.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!