Vágólapra másolva!
Az FIA részletesen meghatározta, hogy mit szabad közölni a versenyzőkkel, és mit nem. A tiltott üzeneteket a pitboardra sem lehet majd kiírni, a szabályozás szinte biztosan vitákat szül.

A múlt héten derült ki, hogy a Forma-1-ben a hétvégi Szingapúri Nagydíjtól kezdve szigorúan korlátozni fogják az autók és a csapatok bokszutcai irányítóközpontja közötti rádióforgalmat. Hogy ne tűnjön úgy, mintha a versenyzőket a mérnökök távirányítanák, a teljesítmény fokozását szolgáló üzenetek tiltólistára kerültek, és mostantól csak a legalapvetőbb információkat lehet közölni.

Mivel félő volt, hogy a csapatok különféle trükkökkel megpróbálják majd kijátszani a szabályozást, az FIA igyekezett bebiztosítani magát: azt ígérték, le fognak csapni a „kódoltnak tűnő" üzenetekre, és az istállóknak elküldött részletes direktívában, amely az Autosport birtokába került, pontosan kifejtették, hogy mi esik a tilalom hatálya alá. Ezek szerint a feketelistán szereplő üzeneteket a versenyzők elé a bokszutca faláról kilógatott pitboardra sem szabad kiírni.

A bokszból mostantól csak korlátozottan lehet segíteni a versenyzőket Forrás: Red Bull

Egyesek attól tartottak, hogy az utasításokat kiküldik majd a kormánykeréken található LCD-képernyőre, ami azonban eleve nem lehetséges, mert a bokszból az autó felé irányuló adatforgalom több mint egy évtizede tiltott.

Bizonyos üzenettípusok esetében a csapatok a Japán Nagydíjig türelmi időt kaptak, hogy a versenyzők elsajátíthassák az olyan beállítások önálló elvégzéséhez szükséges technikákat, amelyeket eddig a mérnökeiktől kapott segítségre támaszkodva végeztek el. Az Autosport közölte a teljes listát is.

Amit szabad közölni a versenyzővel:

  • Nyugtázni, hogy az üzenetét hallották
  • A saját kör- és részidők részletezését
  • A riválisok köridejének részletezését
  • Egy riválishoz képest mért különbséget az edzéseken és a versenyen
  • „Nyomd keményen!", „most nyomd meg!", „XY-nal fogsz harcolni", és hasonlókat
  • Segíteni a forgalommal kapcsolatban, vagy figyelmeztetni rá az edzéseken és a versenyen
  • Elmondani az autók közötti távolságot az időmérőn, hogy a versenyző jobban helyezkedhessen a forgalomban
  • Defektre figyelmeztetni
  • Beszélni a következő bokszkiállásnál esedékes gumiválasztásról
  • Közölni a körök számát, amit az egyik rivális teljesített egy szett gumival
  • A riválisok által használt gumik specifikációját
  • A riválisok autójával adódott potenciális problémát
  • A riválisok várható bokszstratégiájával kapcsolatos információkat
  • Sárga zászlókra, kék zászlókra, a Safety Car beküldésére és egyéb eseményekre figyelmeztetni

Amit nem szabad közölni:

  • A riválisok részidejével kapcsolatos részleteket, illetve azt, hogy hol lassabbak illetve gyorsabbak a versenyzőnél
  • A hajtáslánc beállításainak módosításait
  • A hajtáslánc teljesítményének csökkentésére szolgáló beállítások módosításait
  • A sebességváltó beállításainak módosításait
  • A sebességváltó áttételeinek tanulását (csak a Japán Nagydíjtól kezdve)
  • Az akkumulátor töltöttségi állapotára, vagy a teljesítményének módosítására vonatkozó információkat adni
  • Az üzemanyag átfolyási sebességére vonatkozó beállításokat közölni (kivéve, ha a versenyirányítás kéri)
  • Arról tájékoztatást adni, hogy mennyi üzemanyagot kell megspórolni
  • A keréknyomásról és -hőmérsékletről informálni a versenyzőt (csak a Japán Nagydíjtól kezdve)
  • Tájékoztatni a versenyzőt a differenciálmű beállításairól
  • A rajtprogramhoz tartozó kuplungpozícióról információt adni a verseny startjánál és a kerékcseréknél
  • A kuplungbeállításokról, például a fogáspontról tájékoztatni
  • A kerekek kipörgetését kérni a versenyek rajtja előtt
  • Információt közölni a fékerőelosztásról és a brake-by-wire beállításairól
  • Figyelmeztetni a fékek kopására és hőmérsékletére (csak a Japán Nagydíjtól kezdve)
  • Segíteni versenyző alapbeállításainak kiválasztásában (kivéve egy egyértelműen beazonosított technikai probléma esetén)
  • Válaszolni egy direkt versenyzői kérdésre, például arra, hogy „a megfelelő nyomatékbeállítást használom?"
  • Kódoltnak tűnő üzeneteket küldeni

A rádiózási tilalom a világbajnoki küzdelemre is kihatással lehet: a Jordan korábbi technikai igazgatója, Gary Anderson úgy véli, a megváltozott szabályértelmezés Nico Rosbergnek kedvezhet, mert ő technikai beállítottságú, ezért önállóbban elboldogul a menet közben elvégezhető beállításokkal, mint Lewis Hamilton.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!