10 csúnya autó, amelyeknek máig nem hevertük ki a látványát

csúnya autó
Fotó: Fiat
Vágólapra másolva!
Olykor a legnagyobb autómárkáknál is előfordultak baklövések: különlegeset és egyedit akartak alkotni az autótervezők, de a végeredmény megosztó vagy egyenesen katasztrofális lett. Végül persze maga a közönség mondott ítéletet az elfuserált ötletekről, igaz, némelyik új korában kinevetett, csúnya autó sok évvel később akár kultikussá is válhatott. Íme, 10 híresen elfuserált autódizájn.
Vágólapra másolva!

Megannyi okból lehet rossz tervezésű egy autó: megbízhatatlan, sokat fogyaszt, bizonytalan az úttartása, silány a minősége, nem elég biztonságos. Ám egyetlen olyan szempont akad csak, ami bárki számára felismerhető stigma: ha félresikerült az autódesign. Legutóbb a baltával faragott Tesla Cybertruck láttán indult el a mémek özöne, és sok kritika éri a BMW-k óriási hűtőrácsát vagy néhány kínai gyártó régebbi ügyetlen másolatát is. Ugyanakkor a legrosszabb formaterveket napjaink helyett inkább a (nem feltétlenül távoli) múltban kell keresnünk – íme, szubjektív listán 10 igazán csúnya autó. 

Tesla Cybertruck
Izgalmas ötletek tárháza vagy szimplán csúnya autó? A Cybertrucknál is a piac mondja ki a végső ítéletet
Fotó: Tesla

Top 10: szépség helyett szörnyek, avagy az igazán csúnya autók
 

10. Nissan Murano Cross Cabrio

Ötajtós, zárt SUV-ként is elég furcsára sikeredett a Murano, a legnagyobb jóindulattal sem az autó formatervezés csúcsa: leginkább talán egy mélytengeri halra emlékeztet. Ám tetézte a bajt, amikor nekiláttak belőle kabrió kivitelt faragni: lenyitott tetővel teljesen felborultak az arányai, és a vásznat felcsukva sem javult a helyzet, sőt, a hátsó szélvédő felett egy második üveg borzolta a kedélyeket. 

Nissan Murano Cross Cabrio
2011-ben érkezett az autószalonokba a világ első SUV-kabriója, nem éppen kecses formákkal
Fotó: Nissan

9. Citroen Ami 6

Haragos ábrázat kockalámpákkal, furcsa ívek, burkolt hátsó sárvédő, negatív dőlésű hátsó szélvédő. Sokak számára a csúnya autó megtestesítője volt a 2CV (Kacsa) alapjaira épített, de annál nagyobb Ami 6, de – Franciaországban legalábbis – meglepően jó eladási számokat produkált az 1961-es bevezetése után. Formatervezője, az amúgy zseniális Flamino Bertoni élete mesterművének tartotta.

Citroen Ami 6
A Kacsa rút nagytestvére volt az Ami 6, ma ritkasága és kreténsége miatt szinte kultikus veterán
Fotó: Citroen

8. Ford Scorpio 

Bár kizárólag Európában forgalmazták, az akkori amerikai ízléshez igazították az átdolgozott Scorpio megjelenését. Csíkszerű hátsó és dülledt első lámpáival, suta vigyort formázó hűtőrácsával nem lett sikertörténet, és okkal került be a világ 10 legcsúnyább autója közé. Hiába volt kényelmes, és kínálták V6-os motorral is, négy évnyi gyártás után a Ford kénytelen volt kiszállni a nagyautók kategóriájából.

Ford Scorpio
Amikor ’94-ben bemutatkozott, az autógyártó szakma is nagyot derült az önmagába maró skorpión
Fotó: Ford

7. REVA i

Tény, hogy megelőzte korát az indiai Mahindra konszern ezzel a 2001-ben bemutatott apró (2,6 méter hosszú) elektromos autóval, amelyet egy időben Magyarországon is forgalmaztak. Ám a parkolásnál hasznos kis helyigény a spórolós, primitív megoldásokkal együtt egészen groteszk formát eredményezett: ilyen egy igazán csúnya autó, amit mintha két oldalról satuban összenyomtak volna. 

Reva i
Hiába volt modern a villanyhajtás, az aránytalan REVA az autódizájn elrettentő példái közé tartozik
Fotó: Reva

6. Edsel Pacer

Mi baj lehet az ötvenes évek rock&roll- és űrkorszakának Amerikájában piacra dobott cirkálóval, amit rengeteg pénz befektetésével új almárkája számára a Ford konszern tervezett? Nos, az új modellek (Pacer, Ranger, Villager stb.) bevezetésével ez már ’58-ban kiderült: a rémes hűtőrács. Az emberek piszoárhoz és női nemi szervhez is hasonlították, így már 1960-ban véget ért az autómárka agóniája.

Edsel Pacer
Az autógyártás egyik méregdrága zsákutcája lett az obszcén hűtőmaszkja miatt hírhedt Edsel
Fotó: Ford

5. SsangYong Rodius

Egy időben a legrondább autók között kibérelt helye volt a dél-koreai SsangYong termékeinek, a karakter keresésének eredménye lett a dizájnrészlegen a számos tervezési hiba. Még márkán belül is hírhedt volt a Rodius nevű hatalmas egyterű, melynek ormótlan frontkialakításánál csak a hátulsó-oldalsó nézete volt meghökkentőbb: mintha körbeüvegezték volna a félig nyitott csomagtérajtót.

Ssangyong Rodius
Mintha egy átmulatott éjszaka után a gyakornok kezébe adtak volna ceruzát, hogy tervezz saját autót
Fotó: SsangYong

4. Mitsuoka Orochi

A vezető gyártók autói után következzen egy japán manufaktúra, a Mitsuoka támadása a szépérzék ellen. Ez a cég évtizedek óta abból él, hogy retró köntösbe bújtat modern autókat (ilyen a régi Jaguar Mk2 és a Nissan Micra vadházasságából született Viewt), de a 2006-ban bemutatott középmotoros, gonoszul csücsörítő Orochi sportkocsi formavilága minden képzeletet felül-, pontosabban alulmúlt.

Mitsuoka Orochi
Bizarr ívek és szellőzők az Orochi műanyag karosszériáján, ami mintha megolvadt volna a napon
Fotó: Mitsuoka

3. Fiat Multipla

Európa legcsúnyább autójának legtöbben a csupa üveg, hatszemű, furán hájas övvonalú Fiat egyterűt tartják, olyan botrányos volt a megjelenése, hogy négy év gyártás után teljesen átalakították. Mégis, sokan vannak, akik Quasimodo helyett a szép Esmeraldát látják benne, és az is tény, messze nem tartozik a legrosszabb autók közé: három plusz három üléses utastere tágas, és remek kilátást nyújt.

Fiat Multipla
Belülről kifelé tervezték, a funkció a forma előtt állt. Pont ezért tartozik a legcsúnyább autók közé
Fotó: Fiat

2. Colani-Trabant

Luigi Colani, az organikus vonalakról és az áramvonalasság iránti rajongásáról ismert német formatervező sok különleges járművet, köztük kamionokat is rajzolt. Életművének azonban dicstelen alkotása is akad: kezelésbe vette a kétütemű Trabantot, ám csak az elejét és a szélvédőt, amit építőkészletként meg is lehetett vásárolni. Az eredmény egy rémisztő játékautó-szerűség lett. 

Trabant Colani
Ráült egy elefánt? Elfelejtették befejezni? Borzasztó diszharmonikus lett a „modern” orrú Trabi
Fotó: Colani Design Museum

1. Pontiac Aztek

Eredetileg a GM kötelékébe tartozó Pontiac megújulását hozta volna ez a SUV-kupé szerűség, végül épp a márka egyik sírásója lett. Nyilván a tervezők félreértették a tanulmányautót döbbenten bámuló közönség gondolatait, és gyártásba vitték a malactekintetű, kusza vonalú, a kerekein esetlenül álló Aztekot, amely persze totális eladási kudarc lett, és a legrosszabb autók egyikeként ment nyugdíjba. 

Pontiac Aztek
Torznak és ijesztőnek titulálták, és elfeledték volna az emberek – ha nincs a Breaking Bad sorozat
Fotó: General Motors