Évente átlagosan 25 ezer műszaki mentéssel kapcsolatos jelzés érkezik a Katasztrófavédelem műveletirányító ügyeletére, ebből 10 ezer esemény köthető a szélsőséges időjáráshoz. Az ilyen esetekben gyakran a helyszín megközelítése sem könnyű, pláne nem a lehető leggyorsabban, ezért a tűzoltóknál létkérdés, hogy a hatalmas jármű irányítása ne okozzon gondot a sofőrnek.
Rossz látási viszonyok mellett, csúszós utakon, forgalomban, hatalmas járműveket vezetve nehéz közlekedési viszonyok között kell helyt állniuk a tűzoltóknak, ráadásul riasztáskor minden másodperc számít.
A legfontosabb ilyenkor az útviszonyok, a látási viszonyok és az ezeknek megfelelő sebesség összhangja.
Problémát jelenthet a többi autós figyelmetlensége, hiszen a tűzoltóautó, amikor megkülönböztető jelzéssel közlekedik, általában nem azért szirénázik, hogy gyorsan menjen, hanem csak azért, hogy folyamatosan tudjon haladni.
Dr. Bérczi László tűzoltó dandártábornok a helyszínen tartott sajtótájékoztatóján elmondta, hogy
a tűzoltóknak a riasztás után 2 percen belül útnak kell indulnia.
A lehető leggyorsabban, de biztonságosan kell eljutniuk a kárhelyszínre, ezért a tanpályás oktatás nagyon fontos része a képzésnek, mert itt kockáztatás nélkül tanulhatják meg, hogy mi a teendő, ha elveszítik az irányítást a jármű felett. Elsősorban a gyors reakciót és a pontosan kivitelezett manővereket gyakorolták több-kevesebb sikerrel.
Idén már másodszor fejleszthette 200 tűzoltó öt napon keresztül a hungaroringi Groupama Tanpályán a vezetéstechnikáját. A rántópadon személyautókat, a lejtős, vizes műgyantás szakaszon viszont a régi Mercedes-Benz 1234 Rosenbauer TLF 4000 gépjárműfecskendőket (tűzoltóautókat) használták, utóbbi látható a felső videóinkon. A
közel 16 tonnás, 6,8 méter hosszú, 340 lóerős járművek
irányítása a fellocsolt, lejtős műgyantán nagy kihívás elé állította a hivatásos sofőröket, néha meg is pördültek velük, ami itt nem okozott bajt, de a forgalomban életveszélyt jelentett volna a többi közlekedőre nézve.
Egy szimulált gyakorlatot is megnézhettünk, amiben egy autóra dőlt fa szakszerű eltávolítását és a járműben lévő sérült kiemelését mutatták be a tűzoltók
Elsősorban a gyakorlati igényeket vették figyelembe a fejlesztés során a Renault, a Rába és a BM Heros Zrt. mérnökei, vizsgálták a legeredményesebben használható technikát, a magyar építkezési szokásokat, továbbá a leggyakrabban előforduló megoldásra váró katasztrófahelyzeteket.
Videón mutatjuk be az új magyar gépjárműfecskendőt
2014-ben készült el a hazai gyártású tűzoltóautó első prototípusa, 2016-ban indult a sorozatgyártás. A magyar járművek rendszerbe állításával a katasztrófavédelem gépjárműfecskendőinek átlagéletkora 15 évről 12,4 évre csökkent.