Ilyen furcsa BMW-t még nem látott

BMW Vision 100
Vágólapra másolva!
A kereken 100 éves gyártó egy új koncepcióautóval mutatta be elképzelését a jövő autójáról. A Vision Next 100 képes magát vezetni, a belseje a vezetési módoktól függően alakul át, az egész szélvédője egy kijelző, a fedélzeti számítógépe folyamatosan tanul az embertől, a kerekeit pedig rugalmas burkolat takarja.
Vágólapra másolva!

A BMW március 7-én hétfőn – napra pontosan egy évszázaddal azután, hogy a BMW AG-t beregisztrálták Münchenben a cégjegyzékbe – mintegy kétezer vendéget látott vendégül a müncheni Olympic Hall-ban, ahol egy látványos multimédia-előadáson mutatta be 100 éves történetének mérföldköveit.

A vesékről felismerhető, hogy a Vision 100 egy BMW Forrás: BMW/Fabian Kirchbauer

Az ünnepség csúcspontjaként mutatkozott be a BMW Vision Next 100 tanulmányautó. Ezt 2016 nyarán egy hasonlóan futurisztikus Mini és Rolls-Royce tanulmány fogja követni, ősszel pedig egy BMW motorkerékpár koncepciót is lelepleznek majd.

A BMW Vision Next 100

A tanulmány megtervezésekor a kiindulópont az utastér volt, amely többféle utazási módot tesz lehetővé:

Boost módban a vezető irányítja az autót, Ease módban pedig az autó vezeti önmagát,

ekkor a kormány is visszahúzódik, hogy ne legyen útban.

A kerékjáratokat rugalmas, bőrszerű anyag burkolja, amely képes megnyúlni, ha mögötte elfordul a kerék Forrás: BMW

A másik innováció az Élő Szisztéma (Alive Geometry) elnevezésű járműstruktúra. Ez mintegy 800 darab apró, mozgó háromszögből áll, amelyek a műszerfal mellett a karosszéria egyes elemeire is kiterjednek.

A háromdimenziós felületeken mozgó háromszögek intuitív módon kommunikálnak a vezetővel, aki a rendszert kézmozdulatokkal vezérli. A funkciók három dimenzióban jelennek meg,

a teljes szélvédő egy óriási kijelzőként funkcionál,

amely az analóg műszerfal és a digitális head-up kijelző közös képét mutatja.

A sofőr és az autó is vezethet

Boost módban a középkonzol a vezető felé fordul, a szélvédő az ideális ívet, a lehetséges fordulópontokat, a forgalmi szituációt és a közelben tartózkodó járműveket is valós időben mutatja. A technológia elsődleges célja, hogy a vezető ne gyorsabban, hanem jobban vezessen. Vezetés közben

a sofőr kézmozdulatokkal kommunikálhat a kocsival.

Az egész szélvédő egy kijelző, ahol a valós képet digitális információk egészítik ki. A kiterjesztett valóság révén a balesetek elkerülhetők, a vezető pedig csiszolthatja a tudását Forrás: BMW

Ease módban az autó csupán az utazás legfontosabb információiról tájékoztatja az utasokat, így például a közelgő gyorsításokról és lassításokról. A kocsi figyelmezteti az utasokat, ha szép tájra érkezik vagy érdekes épület mellett halad el.

Ease-ben az utastér megváltozik: a kormány és a középkonzol visszahúzódik,

az ülések és az ajtópanelek egy egységgé fonódnak össze, az utasok egymás felé fordulhatnak. Kívül a vese alakú hűtőrács, a dupla első fényszóró és az „L” alakú hátsó lámpa eltérő fényekkel jelzi, hogy éppen melyik utazási mód szerint működik a Vision 100.

Az egész autót háromszög motívumok uralják, a műszerfal tetején a kis háromszögek kiemelkedése és besüllyedése figyelmeztető jelként funkcionál Forrás: BMW

A szenzorok és a mesterséges intelligencia együttesét a BMW mérnökei Társnak (Companion) nevezték el, amely a vezető mozdulatait és igényeit folyamatosan figyelve, megállás nélkül tanul a vezetőjétől, egyre ösztönösebbé téve az ember és gép közötti interakciót.

Teljesen burkolt a karosszéria

A tanulmányautó azért lett négyajtós limuzin, mert

ez a karosszériatípus volt a legjellemzőbb a márka elmúlt 100 évére.

A Vision 100 4,90 méteres hosszával nagyjából akkora, mint egy mai 5-ös. Hatalmas kerekeit a karosszéria sarkaiba tolták, kanyarodás közben az elforduló kerekeket a karosszéria egyfajta rugalmas, folyamatosan alkalmazkodó külső bőrként mindvégig takarásban tartja, amivel extrém alacsony, 0,18-as légellenállási együtthatót értek el.

Az ajtók automatikusan kinyílnak, ha érzik a tulajdonos közeledését Forrás: BMW

A karosszéria megalkotásakor elsősorban újrahasznosított és megújuló anyagokból készített szöveteket alkalmaztak, a látható és láthatatlan helyeken felhasznált szénszálas alkatrészeket pedig egyaránt a normál szénszál-gyártás ipari maradékaiból állították elő.

Két kiállítás, egy fesztivál a 100 év tiszteletére

A BMW Pekingbe, Londonba és Los Angeles-be is ellátogató világkörüli turnéjának alapelemei egy állandó kiállításként Münchenben is megtekinthetők lesznek. A „Future Experience" névre keresztelt tárlatnak a BMW Welt élményközpont ad otthont március 22-től.

A BMW és az alá tartozó márkák történetének meghatározó mérföldköveit a 100 járműből álló „100 Mestermű" ideiglenes kiállítás mutatja be a látogatóknak a BMW Múzeumban március 10-től.

Szeptember 9-11. között nagyszabású BMW Fesztivált rendeznek Münchenben, amelynek a müncheni Olympiapark ad otthont. A zenés rendezvénybe a BMW Múzeum, a BMW Welt és a márka ikonikus, négy hengert formázó központi épülete is becsatlakozik, az eseményt éjszakánként pedig BMW Festival Night programsorozat színesíti. Az első éjszaka a BMW alkalmazottak kiváltsága lesz, a második ellenben minden érdeklődő előtt nyitva áll majd.