A Volkswagen XL1 szuperkönnyű, szupertakarékos autóként született meg, a Párizsi Autószalonra azonban kissé felturbózták a spórolásban bajnok autót. A Volkswagennél mertek nagyot álmodni, az 58 lóerős, 0,8 literes dízel helyére betették a világ legerősebb sorozatgyártású kéthengeres motorját.
A Volkswagen a házon belüli motorkerékpár-gyártótól, a Ducatitól szerezte az 1,2 literes V2-est, az 1199 Superleggera motorja 200 lóerős, és akár 11 ezres fordulatszámig forgatható.
Erre speciel autóban nincs akkora szükség, így az XL Sporthoz fejlesztettek egy köztes váltót is, a hétfokozatú duplakuplungos DSG-vel dolgozik együtt.
A tanulmány 5,7 másodperc alatt gyorsul százas tempóra, a végsebessége 270 km/h. Noha az alapok egyeznek az XL1-gyel (a tengelytávot 2224-ről 2424 milliméteresre nyújtották), a karosszériaelemeket átdolgozták, nagy részük karbonszálakkal erősített műanyagból készült. Nem valószínű, hogy az autóból lesz szériaváltozat.